کد مطلب:303576 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:122

سفارش رسول خدا به عروس و داماد
رسول خدا (ص) وارد شد و در سمت سرِ ما نشست و هردو پای خود را در داخل عبا قرار داد و كوزه آبی به حضورش آوردم رسول اكرم (ص) چند آیه از قرآن را قرائت فرمود آنگاه سه بار بر آن كوزه آب دمید سپس به من فرمود: این آب را بنوش و در ته آن اندكی بگذار. به دستور آن جناب عمل كردم سپس باقیمانده آب را به سر و سینه من پاشید و فرمود: اذهب الله عنك الرجس یا اباالحسن و طهرك تطهیراً.

ای ابوالحسن! خداوند ناپاكی را از تو دور ساخته و تو را پاك و پاكیزه دارد و دیگر باره آب طلبید، چند آیه از قرآن را تلاوت فرمود و آنگاه سه بار بر كوزه آب دمید و به دخترش فاطمه (س) داد و به او نیز فرمود بیاشام و اندكی باقی بگذار و او چنین كرد، سپس رسول خدا (ص) باقیمانده آب را به سر و سینه زهرا پاشید و فرمود: اذهب الله عنك الرجس و طهرك تطهیراً.

خداوند پلیدی را از تو دور ساخته و تو را پاك و پاكیزه بدارد. علی علیه السلام می فرماید:

سپس پیغمبر خدا (ص) به من فرمود: ساعتی از اطاق بیرون برو و خود با دخترش خصوصی به صحبت پرداخت و فرمود: شوهرت را چگونه یافتی؟

عرض كرد یا رسول الله آن شب كه علی در فراش من جای داشت شنیدم كه زمین با او سخن می گفت من ترسیدم پیغمبر (ص) چون این سخن بشنید سجده شكر به جای آورد و فرمود: ای فاطمه كامكار باش كه خداوند شوهرت را از جمیع آفرینش برگزیده و نیز خرم دل باش به فرزندان طیّب و طاهر و بدان كه خدا امر فرموده زمین را از مغرب تا مشرق، آنچه بر روی آن واقع می شود به عرض او برساند فاطمه (س) عرض كرد پدرجان شوهرم را بهترین شوهرها یافتم جز اینكه از جمعی از زنان قریش شنیدم كه به من گفتند: رسول خدا تو را به ازدواج یك مرد فقیر و تهیدست در آورده است! پیامبر فرمود: ای دخترك من نه پدرت در شمار فقرا است و نه شوهرت فقیر است، خداوند متعال خزائن و دفینه های زمین را در اختیار من قرار داد من نپذیرفتم و جز قرب باریتعالی و پاداش الهی را خواستار نشدم.

دختر عزیزم اگر آنچه را پدرت می داند، می دانستی دنیا در نظرت حقیر جلوه می كرد سوگند به خدا در خیرخواهی تو كوتاهی نكردم اما شوهر تو در تقدم به اسلام از همه جلوتر است، او در دانش، از همه عالم تر، و در حلم از همه حلیم تر. خداوند از تمام آفرینش دو مرد را برگزیده یكی پدر تو است و آن دیگر شوهر تو. ای دختر من شوهر تو نیكو شوهری است در همه امور از او اطاعت كن. علی علیه السلام می فرماید: سپس رسول خدا (ص) مرا صدا كرد و فرمود: ادخل بیتك، والطف بزوجتك وارفق بها فان فاطمة بضعه منی یولمنی مایولمها و یسرنی مایسرها استود عكما الله و استخلفه علیكما. [1] .

داخل شو در خانه خود و به همسر خود مهربان باش و با او مدارا كن همانا فاطمه پاره ای از تن من است. رنج او رنج من است هركس او را غُصّه دار می كند مرا غُصّه دار نموده است و هر كس او را مسرور می سازد مرا مسرور ساخته است خداحافظ شما هر دو را به خداوند یگانه سپردم و او را از جانب خود به نگاهبانی شما انتخاب كردم.

از آن پس حضرت علی علیه السلام فرمود:

فوالله ما اغضبتها و لا اكرهتها علی امر حتی قبضها الله عزوجل الیه، و لا اغضبتنی و لا عصت لی امراً و لقد كنت انظر الیها فیكشف عنی الهموم و الاحزان. [2] .

سوگند به خدا هیچگونه حضرت زهرا را خشمگین و مجبور به كاری نكردم تا آن زمان كه خداوند روح پاك او را به سوی خود قبض كرد، و او نیز هرگز از فرمان من سرپیچی نكرد و هیچگاه باعث خشم من نشد و هر وقت كه به سیمای او نگاه می كردم غم و غصه از دلم بیرون می رفت.


[1] ناسخ، ج 66/1.

[2] بيت الاحزان/63.